söndag 24 maj 2009

Mera apportträning

Vi har varit på Mellansvenskas årliga "pingst"träningshelg, det var mycket trevligt med massa nya bekantskaper och hundträning. Jag ansvarade för Celda och Henrik stod på skyttebanan och förbättrade sitt skytte.

Jag fick lite info om hur jag skulle jobba vidare med avläming utan skak efter vattenapport och idag har vi tränat. Vi har upptäkt att det finns flera småsjöar med bra vass här i närheten, perfekt! Först drog Henrik ett måssläpspår till Celda, jag får verkligen hålla ner farten så hon inte slarvar. När hon kom fram till måsen fjantade hon lite och "lekte" med den så jag var tvungen att säga åt henne å trycka in den i munnen. Då bär hon bra men jag måste jobba på mitt beröm, alltså att inte berömma alls knappt, för hon blir himla okoncentrerad då. Sen körde vi ett par vattenapporter med dummie och det funkar jättebra, det är nästan så att hon tycker att det är för roligt... Det går ok att få henne att inte skaka men jag ska försöka att hålla mig lite kall nästa gång och låta henne sitta ett litet tag med apporten i munnen.

Med inspiration av Johan som har kullssyster Cindra och bloggar med filmklipp, ska jag testa att lägga in en filmsnutt på dagens vattenapport.


1 kommentar:

Johan Keller sa...

Hallå Rättvik!!
Kul med inspiration! Vattenapporten funkar ju perfekt. Det är så kul att se den här kullens vilja att vara i vatten! Helt makalöst vilken passion de har för detta. Kul att apporten funkar för er. Det är en viktig del i min jakt. Jag jagar mycket duva då är det bra med en duktig apportör. Det blir även eftersök då en del duvor faller ner några hundre meter bort. Vi åkte förbi er här om helgen då vi var i mora men vi hade lite brottom hem då vi hade barnvakt. Närta gång hör vi av oss!!

Ha det bra!
/Johan med familj