lördag 16 maj 2009

fortsatt träning

Stackars Celda har haft en rätt trist vecka med ägare som jobbar lite för mycket. Jag har iaf varit ute mycket så hon har fått va med i skogen åtminstone. Idag testade vi att lägga ett spår, ett människospår, jag gick ett par hundra meter sen spårade Celda och Henrik. Hon fixade det galant! Sen bytte vi så Henke fick gömma sig, hon fattar direkt vad det är frågan om.

Pratade med Jaana härom kvällen, vi tävlade i drag tillsammans för ett par (var nog rätt många förresten) år sedan. Hon är jätteduktig och håller på med det mesta med sin hund Iver, ska bla snart gå lydnad 3. Jag fick många bra tips om att gå vidare med både spår och apport samt en trevlig pratstund, kul att återta gamla bekantskaper!

Apporteringen går bättre och bättre, jag har haft problem med ett flamsigt avlämnande och på två dagar har det förbättrats avsevärd med klickerträning! (Henke tycker det är lite mesigt) Lärde in ligg med klickern för ett par månader sen och så tog jag fram den för nån vecka sen när jag behövde aktivera Celda lite. Direkt hon såg den la hon sig ner! Efter det körde jag lite target stick och musmatta osv, när jag nu la fram en dummy så var det första hon gjorde att sätta tassen på den. Ha ha, ja nu funkar det iaf bra, ska fortsätta att köra det och "vanlig" apport inne samt väldigt enkla övningar ute under veckan. Sen ska vi testa att gå vidare!

1 kommentar:

Anna sa...

Hej

Nu först var jag in på min gamla hemsida och såg att du skrivit i min gästbok i december!! Jag har flyttat till Östersund och min mailadress är anna.jonsson@ostersund.se skriv gärna en rad så vi kan återuppta kontakten! Härligt att läsa om er Celda! Kram Anna Jönsson