måndag 13 april 2009

Påsklov= fjälltur

Årets påsktur förlades såsom i fjol i grövlesjöfjällen, men detta år som en ren stugtur då vi tyckte det passade bäst för Celdas ålder. Vi förärades med toppenväder och ser nu ut som rödljus i ansiktena. Vi har skidat mellan 12 och 30 km, Celda oftast fotgående, men ibland oxå framför oss, dock utan tillåtelse att gå utanför leden. Detta till hennes stora sorg, hon hade hellre sökt fritt på fjället trots det igenomklappande föret.
Vi har sovit i olika stugor med olika sällskap men Celda har skött sig jättebra hela tiden! Hon är väldigt lugn och skötsam inomhus, även om folk är uppe å går på mornarna, snarkar eller bankar i andra rum. Det enda hon gör är att eventuellt morra lite men sen lugnar hon sig å somnar om.
Ett mål nu är att lära henne ett komando så hon går ca 10 meter framför oss och inte viker av stigen, så man kan ha henne lös utan att hon jagar. Nu har det gått ok att inte ha henne av leden men hon är för långt ifrån oss.

Nu är vi förväntansfulla men oxå lite nervösa inför näst-nästa helg då det är Ganjos valpträff hos Landin! Celda har varit nere hos Henrik de senaste två veckorna och följer med han nu oxå, jag ska jobba nästa helg så jag kan ta en långhelg när det bär av söderut.

1 kommentar:

Johan Keller sa...

Hej på er i Rättvik. Ja äntilgen fick jag ut lite bilder på Cindra! Har följt er aktiva blogg hela tiden så det dåliga samvetet har ökat hela tiden. Jag måste säga att jag är jätte imponerad över det fantastiska friluftsliv ni lever. Avundssjuk också för den delen. Ni är ju jämt ute på aktiviteter. Men det är ju klart för ni båda har samma intresse och det är en förutsättning. Jag skall ochså försöka komma ut på olika aktiviteter mer nu när mitt liv börjar att lugna ner sig. Jag kommer inte till Landins för det krockar med mitt elendiga avslut på företagandet, flytt av firma mm. Men jag siktar på apporttävlingen i Härnösand så det vore kul om ni komer dit.

Ha det bra!!
/Johan