måndag 27 april 2009

En toppenhelg!

Vilken helg vi har haft! Helt suverän, vi har ju som sagt varit på kurs hos Anders Landin med Celdas syskon och halvsyskon från Ganjos Kennel. Vi anlände till Trollhättan på fredagkvällen och startade nästan direkt med ett kort lydnadspass. Celda skötte sig ok, förutom på apporteringen med det visste vi ju redan. Vi har just inte kört nån apportering alls då vi inte kännt oss säkra på momenten riktigt och Celda verkligen har fått en lidande uttryck varje gång dummin kommit fram.

Anders instruerar

Hela gruppen samlad


Dag 1, alltså lördag började med apporteringsträning sedan stanna utan störning, sen lite störning till mycket störning. = kaninhägnet! Vi fick inte släppa om vi inte trodde att hundarna inte skulle stanna, efter att några försökt med både misslyckanden och lyckanden kände jag att jag skulle våga testa. 1:a gången fick jag henne att sluta jaga men inte stanna på fläcken. Så jag gav lite korrigering och fick direkt släppa en gång till och denna gång var det pladask ner på backen när jag stannade henne! Så jädra stolt jag kände mig! Vilken duktig liten Celda vi har! Min puls var bra nära max kändes det som!

Stor frestelse i kaninhägnet

På eftermiddagen körde vi vattenapport, Celda som inte badat sedan hon var valp, hoppade i hon oxå efter lite övertalning = jag i en kanot- hon på land. Sen körde vi dirigering, utkomandoträningen gick helt ok trots hennes brister i apporteringen och vardagslydnaden.


Celda simmar

Dag 2 var det Henriks tur att vara förare och jag fick se och lära. Det blev en hel del apportering, med apporttävling å lite dirigering samt en tur till kaninhägnet där Celda stannade även för Henrik. Apporttävlingen gick ju som väntat åt oss iaf... inte alls. Men men vi vet ju vad vi ska träna nu iaf! Det är apport, inkallning till "fot" och snabbt sitt som står överst på listan.

Apport!
Sammanfattningsvis kan vi vel säga att det har varit en helt suverän helg som gett oss mycket att tänka på, bra tips att jobba vidare med från Anders samt otroligt god mat! Å nog har både vi och Celda gjort framsteg och fått mycket motivation och kunskap för framtida träning! Nu är det apport morgon, middag, kväll och därimellan som gäller!

Bra bilder finns på http://landins-hund-katt.se/2009/04/traningshelg-for-kennel-ganjo%c2%b4s/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Rackarns vid ni är duktiga!! Jag vet en viss svart/brun liten fröken som INTE skulle stanna om det sprang massa kanin framför, så jag är mycket imponerad!!!

Bra jobbat!!!

// Carolin
http://www.arrdiz.se

Jaana Tengman sa...

Hej, klart att det skulle gå bra - vad var det jag sa! Landin är en toppeninstruktör!!!
Kul att ni fick inspiration och stor lycka till med träningen. Bara att du hör av dej om du behöver ett bollplank.
Nå, nu är det dags för ett löppass & sedan lydnadsträning, inte långt kvar till vår debut i lydnadsklass III (både för mej och Iver :)