onsdag 19 augusti 2009

Ripfinnaren

Bruksvallarna och fjällträning blev det i helgen! Jag var helt säker på att vi inte skulle se en enda ripa efter ryktena om dåligt inventeringsresultat och ja inte var det vel bra med fågel med vi såg några iallafall. Vår grupp bestod av 7 unghundar med både erfarna och oerfarna förare som guidades på Mittåkläppens fjällsida av instruktör Ylander. Celda skötte sig jättebra! Av söndagens 4 fågelsituationer (där hundar var inblandade) stod Celda för 3! Den första hängde jag inte riktigt med på så jag vet inte vad som hände men på den andra stod hon fint men fågeln eller hon gick innan jag gav komando, fast hon stannade iaf när jag visslade. Den sista fågeltagningen var skitsnygg! Först kom hon i fel vind och skrämde upp 2 st, stannade på sigal, letade vidare och fattade ett stramt stånd. Jag gav avancetecken och hon gick 2 m stannade igen, jag gav nytt komando och hon reste fåglarna, sen stannade hon av sig själv- i ren förvåning såg det ut som.Måndagen hade vi ingen fågelsituation men alla som inte hade haft det dagen innan fick komma för fågel så det var bra. Syrran Chili fick oxå se sin första ripa å nu trillade nog poletten ner för vad hon har för uppgift! Jag tyckte att både Chili och Celda hade jättefint sök, nog är det mycket motor i dem!

Inga kommentarer: