tisdag 6 januari 2009

Toppfågeljakt å lydnad

På årets hittills kallaste dag hade vi bestämt oss för att jaga toppfågel! Det blev Slättbergsmarken v. om Koppången, när vi åkte hemifrån visade våran temp på -25. Vägverket sa att det var bara -13 på Koppången, så Celda fick följa med och va i bilen. Det var bara det att när vi kom upp visade kvicksilvret på -25 även där. Dubbla täcken, samt filt runt buren å en kort tur fick det bli. Vi skidade ca 1 h, såg två orrkullar men de var lätta på vingarna. Henrik sköt men bommade, jag försökte inte ens.. Sen till bilen å fika å ha på värmen å så ut 1 h igen. Denna gång inga fåglar alls, men kallt som attan fast det var ju himla vackert oxå solen sken hela tiden. När vi kom tillbaka fick Celda springa å nosa på lite orrspår vid vägkanten, intressant tyckte hon!
[image-upload-511-756866.jpg]
Kallt!!!

Jag har tränat två gånger tillsammans med en tjej i Leksand som har flattar å labbar för jakt. Det har varit jättebra för Celda att få lyda bland andra hundar å matte med för den delen... Första gången var hon helt hopplös, fotgången var mer upp å ner än framåt å jag tjatar komandon å är otydlig. phuuu. I dag gick det iaf bättre, från början skulle hon fram till den andra hunden när man passerade men efter ett par korrigeringar bara så gick hon helt ok. Inkallningen fungerar riktigt bra, vare sig det är hundar eller dummies som stör. Har fått en del grejer jag behöver tänka på under passen. Sen måste vi tränna mer på stanna, vi har nästan glömt bort det lite, förr körde vi stanna under varje promenad men det har vi slarvat med nu. Sen behöver jag tänka mycket mer på hur jag agerar! fast jag tror ändå att jag var mycket bättre idag än sist. Har funderat på en diktafon så jag får höra hur illa jag låter egentligen...

Inga kommentarer: